August 2007:

Fredag 31. august

I dag var den første dagen i år med frost! Det var is på terrassen i dag morges, og det var bare 1,6 grader ute, da jeg sto opp. I fjor på denne tida var det godt og varmt enda. Det var sommertemperaturer, husker jeg. Jeg håper virkelig at vi får litt mer varme, senere i høst, før det går over til vinter.

I går kveld startet swingen for første gang etter sommeren. Cecilie var også med meg på swing i går. Det var kjempeartig å begynne å danse igjen.

Mandag 27. august

Mine foreldre, og tante og onkel, dro på søndags formiddag. Det var veldig koselig å ha de på besøk. Bare litt synd med det dårlige været, men vi hadde det trivelig allikevel.

Stort sett hele søndagen var Charles ute og gravde med traktoren vår. han gravde seg ned på berget, under plena vår. Der skal han støype grunnlaget for grillhuset vårt. Det blir spennende å få grillhus i hagen. Det gleder vi oss til.

Jeg har lest en ny bok: Odd Thomas, av Dean Koontz. Dette var en utrolig spennende bok, som det var svært vanskelig å legge fra seg!

De døde snakker ikke. Men de kommuniserer, med en gatekjøkkenkokk i en nærmest forlatt, liten by. Han er Odd Thomas, deres motvillige fortrolige.

Odd Thomas er 20 år gammel. Han lager mat på Pico Mundo Grill. Og han har fått en gave. Eller om det er en forbannelse. Han kan se døde mennesker. Med disse dødes hjelp kan Odd iblant hjelpe politiet å fange mordere så de døde kan få fred. Når Odd ser en større samling hyenelignende skygger på samme sted, vet han at noe voldsomt og fryktelig kommer til å skje. Og følger en gjeng av disse hyenelignende skyggene en person vet han at denne personen på en eller annen måte snart kommer til å være innblandet i ond brå død. Nå ser Odd minst 20 døde følge en mann i byen. Kommer mannen snart til å dø? Eller planlegger han en voldshandling? Odd må få vite mer. Han følger etter mannen og bryter seg senere inn i hans hus. Blant annet finner han ut at skrivbordsalmanakken mangler bladet for den 15. august. Hva kommer til å skje da? I dag er det den 14...

Da jeg sto opp i dag, hadde vi tre elger som gikk og beitet på et jorde, rett nedenfor stuevinduene våre. De gikk der i nesten en time, før de gikk videre.

I dag har Joakim 12 årsdag. Vi har feiret dagen med masse gjester, kaker, brus og kaffe.

Lørdag 25. august

Vi hadde en koselig kveld i går, sammen med mine foreldre samt tante og onkel.

Det er et forferdelig dårlig vær her, så det er ikke mulig å kose seg ute. Det blåser sterk vind og plaskregner, stort sett hele tiden.

I dag har vi kost oss med kaffe og kaker og feiret Joakims 12 årsdag på forskudd.

Fredag 24. august

Onsdag, etter jobb, bakte jeg 4 kaker (laget dobbel porsjon av 2 forskjellige kaker, så det ble 4 totalt). På mandag har Joakim 12 årsdag. Og i kveld kommer mine foreldre samt tante og onkel på besøk. (De bor 6 timers kjøring fra oss.)

I går kveld var Cecilie og jeg i Kirken. Hun skal konfirmeres til våren, og alle konfirmantene med foreldre var invitert til Kirken på et informasjonsmøte.

Jeg har ikke savnet akvariet, siden jeg solgte det. Men, i det siste har jeg begynt å fundere litt på om jeg kanskje skal fylle opp bollen som jeg hadde, til vår første Kampfisk, igjen.

Det er lite arbeid med en Kampfisk i en bolle. For noen dager siden, tok jeg fram bollen, litt akvariegrus, bakteriekultur samt akvariesalt og annet småtteri. Jeg har fylt opp bollen, samt kjøpt et par Anubiasplanter som jeg har satt ned i grusen. Nå har dette fått stå noen dager. I kveld var jeg innom butikken som selger fisk, og kjøpte en rød Kampfisk.

I kveld skal jeg lage pizza til mine foreldre, samt tante og onkel kommer. Det blir koselig å få besøk.

Tirsdag 21. august

I går kjøpte vi ny sykkel til Joakim, så nå har både Cecilie og Joakim fått ny sykkel i år.

Håper de greier seg med disse syklene i mange år, nå.

Neste vår skal Cecilie konfirmeres. Vi har enda god tid til å planlegge, men hun skal få seg bunad, og den har vi akkurat bestilt. Men, når jeg først hadde begynt å tenke på konfirmasjon og bunad, satte jeg meg like godt ned på terrassen i sola, etter jobb og middag, og noterte ned gjesteliste og diverse andre ting. Det er alltids greit å planlegge i god tid. Vi kommer til å invitere mellom 60 og 70 gjester.

Joakim blir 12 år på mandag (27. august). Mine foreldre, samt min tante og onkel kommer på besøk i helga, så da blir det nok litt feiring.

Mandag 20. august

I helga har jeg stort sett vært ute i hagen. Jeg har plantet ut to stauder (Hvit Høstanemone og Gul Hagegullris) og to sommerblomster som jeg kjøpte på lørdag, samt at jeg har utvidet et blomsterbed og gjort unna litt annet "småplukk".
Charles har snekret opp en portal, som jeg har beiset i helga. Denne skal vi ha klatreplanter på. Vi har satt den opp mellom de to kassene som står ved surjordsbedet. I de to kassene har jeg to blå Alpeklematis og to Klatrehortensia. Alpeklematisen har vokst enormt i sommer, og uten noe å klatre på, har det bare blitt en stor sammenfiltret "vas", som det var vanskelig å få rettet ut, og få opp på portalen. Men, jeg har i alle fall fått Klematisen til å begynne å klatre. Så får den bare vokse seg videre over portalen, etter hvert. Klatrehortensiaen har ikke vokst så mye enda, men den kommer vel, etter hvert.

Det har vært noen regnskurer i helga, og da har jeg benyttet anledningen til å lese i Unni Lindells siste bok Honningfellen. Boka var så spennende at jeg bare måtte lese den ut i går, før jeg gikk og la meg.

En ny roman med førstebetjent Cato Isaksen i hovedrollen.
En av de siste dagene før sommerferien forsvinner syv år gamle Patrik Øye på vei hjem fra skolen. Det er en stille og varm dag, og isbilen har kjørt sin faste runde i boligområdet.
En uke senere blir en ung latvisk kvinne kjørt ned og drept i et industriområde på Alnabru i Oslo. Sjåføren stikker av. Det blir oppdaget at hun har stygge blåmerker på kroppen, og de stammer ikke fra påkjørselen. Cato Isaksen blir satt på saken, og etter hvert viser det seg at det er en sammenheng mellom den lille guttens forsvinning og drapet på kvinnen.
To elleve år gamle jenter som bor i nabolaget der Patrik Øye forsvant, har en «farlig» tilknytning til mannen som kjører isbilen. Uten at de selv forstår hvorfor, blir de trukket inn i et livsfarlig spill der tingene ikke nødvendigvis er slik de ser ut som.

I dag er første skoledag for Cecilie og Joakim, etter sommerferien. De var begge svært innstilt på skolen, nå, og hadde ikke problemer med å stå opp i dag morges.

Torsdag 16. august

I dag har min mann og jeg 4 års bryllupsdag.
GRATULERER TIL OSS!

Søndag 12. august

I morgen begynner jeg på jobb igjen, etter ferien. Det har vært utrolig godt med ferie, og jeg synes at ferien har vært lang, men jeg hadde nok ikke takket nei, til noen dager til...
Vi har gjort mye forskjellig i ferien: Både vært i syden, vært på campingtur med campingvogna, samt besøkt både Charles' og min familie. Cecilie og Joakim har en uke igjen, før de begynner på skolen.

Dagen i dag har jeg stort sett brukt til å lage ripsgelé, og renske rips som jeg har fryst ned, til dessert (som vi skal ha vaniljesaus på). Vi har også "prøvesmakt" litt rips med vaniljesaus til dessert.

Lørdag 11. august

I dag har jeg vært ute i hagen, mesteparten av dagen. Cecilie og jeg har plukket rips, fra de to ripstrærne våre. Charles og Joakim har ryddet i uthuset. I tillegg har Charles satt inn en ny dør i uthuset. Tidligere var det kun en provisorisk dør, snekret sammen av planker. Da vi kjøpte dette huset, i fjor, var det en gammel, og ikke så bra ytterdør her. Vi kjøpte ny ytterdør, men tok vare på den gamle. Selv om den ikke var så bra, er den mye bedre enn den gamle "plankedøra" som sto i uthuset før.

Forkjølelsen min plager meg fortsatt, så alt jeg gjør tar tid. Selv om vi fikk plukket bra med rips i dag, har jeg ikke fått rensket alt enda. Det får bare stå i kjøleskapet til i morgen.

Fredag 10. august

Det er utrolig godt å fortsatt ha ferie i noen dager etter at vi har komme hjem. Jeg har blitt litt forkjølet, så det er deilig å ha muligheten til å bruke den tiden jeg trenger til å få vasket gjennom skittentøyet fra ferien, og komme i orden igjen hjemme.

Da vi var hos mine foreldre, fikk vi med oss mange avleggere fra hagen deres: 2 Ungarsk Syren, 1 Plommetre, 3 små hekkbusker jeg ikke kjenner navnet på, 1 stikkelsbærbusk, 1 rosa og 1 lilla Asters, 2 forskjellige hvite stauder jeg ikke vet hva er, og 7-8 andre hekkbusker jeg heller ikke vet hva heter. I dag har jeg fått alt dette ned i jorden. (De har stått i en bøtte med vann helt til i dag.)

Jeg har brukt en del tid på å bestille opp papirbilder av alle bildene vi har tatt i ferien. Jeg er også svært på etterskudd med å få limt inn bilder i albumene våre, så jeg har også bestilt papirbilder av bilder vi har tatt fra jula (2006) til nå. Normalt så er jeg rimelig à jour med dette, men etter vi kjøpte nytt hus, er det med å få bildene på plass i alle albumene, noe som er blitt prioritert bort.

Charles har vært på taket i dag, og fått montert på plass pipehatten på pipa. Vi har også kjøpt noen små plattinger (30*30 cm), som vi skal ha nede ved surjordsbedet.

Torsdag 9. august

Vi kom hjem fra ferie i går ettermiddag.

I dag regner det, her, men nå er det lenge siden vi har sett regn. Vi har vært heldige med været i ferien. Det har ikke vært strålende sol, hver dag, men det har i alle fall vært lite regn.

Charles og jeg startet sommerferien med en ukes ferie i Tyrkia, bare vi to. Se bilder her.
Jeg har aldri vært i syden før, og ferien i Tyrkia var helt fantastisk! Det gav absolutt mersmak. Vi hadde en uke med svært høye temperaturer. (43 til 50 grader Celsius hver dag). Men, det gikk greit å venne seg til de høye temperaturene. Vi var der kun en uke, men på denne uka rakk vi mye: Vi var to dager på stranden, en dag var vi på guidet tur til kalksteinsklippene som heter Pamukkale (3 timers busstur hver vei), en dag var vi på guidet båttur, der vi fikk besøke Kleopatrastranden og bade i det turkisblå vannet i 2 timer, etterpå stoppet båten 3 steder til, så vi fikk bade fra båten, en dag lå vi og solte oss og badet i bassenget ved hotellet, og en dag tilbrakte vi i gamlebyen.

Etter ferieuken vår i Tyrkia, har vi vært ca. 1 1/2 uke på tur med campingvogna, sammen med Cecilie og Joakim. Vi har vært i Örebro i Sverige, i Tønsberg i Norge, samt en dag sammen med min ene søster og familien, og en dag hos mine foreldre.