Jeg har lenge hatt en drøm om å lage et surjordsbed. Men, ved vår gamle leilighet hadde vi ikke plass. Jeg har alltid trodd at planter som skal ha sur jord, måtte stå i skyggen, men så begynte jeg å lese litt om disse, og det viste seg at de fleste surjordsplantene tåler å stå i skyggen, men at de ofte har en finere blomstring, dersom de får sol. Dette gjelder spesielt dersom de plantes langs kysten, slik vi bor. Men, de må ikke tørke ut. Samt at de må beskyttes mot vårsola. Jeg har flere planter som jeg har hatt stående i krukker og kasser, som kan brukes i surjordsbed, så jeg bestemte meg for å prøve. Egentlig skulle jeg kjøpe torvblokker for å avgrense bedet, men når en torvblokk (str. 35*25*20 cm), koster kr 75,- valgte jeg å tenke litt alternativt, og legger heller kantstein rundt bedet. Vi har fått kantstein fra mine foreldre, som de har hatt i sin hage.

Den 22. april 2007 satte jeg kantsteinene utover plena, der jeg vil ha bedet. Hadde jeg brukt torvblokker, ville jeg ha anlagt bedet rett oppå plena, men kantsteinene er ikke så høye, så nå måtte jeg heller grave meg litt ned, for å få bedet dypt nok.

April 22nd 2007. I have put the stones at our lawn, where I am planning a new flowerbed.

 

 

 

 

 Så var det bare å begynne å grave... Det tok meg flere timer å grave opp dette. Jorda var våt og tung, og full av røtter. Jeg rakk ikke mer enn dette i dag, den 22.04.

Then I just had to start digging... I used several hours to dig up this. The soil was wet and heavy, and full of roots.

Staudene jeg har stående i krukker og kasser, som jeg skal sette ned i dette bedet, er: 4 forskjellige Hosta, 3 forskjellige Astilbe, 1 blå Valmuesøster og 1 lilla Valmueklokke. Så håper jeg å få tak i en Syrinhortensia, en Gullgyvel, 2-4 Rhododendron, noen Lyng, noen Primula og kanskje noen Narcissløk.

 

Etter jobb og skole, fredag 27. april, hjalp Cecilie og Joakim meg med å grave bort resten av gresset der vi skal ha surjordsbedet.

After work and school, at April 27th, Cecilie and Joakim helped me to dig up the rest of the soil in this flowerbed.

 

 

28. april brukte jeg mange timer på å fylle jord i bedet, og sette ned alle plantene som jeg ville ha her. Gartneriet har ikke fått inn Rhododendron og Hortensia enda, så jeg har gjort plass til 4 planter, som skal ned i bedet, etter hver.

At April 28th, I used several hours putting soil and plants into this flowerbed. I am not finished yet, I have to wait for the flower shop to get the rest of the plants that I want.

 

 

5. mai kjøpte jeg en gul Azalea, en mørk rosa Kuleprimula og en mørk rosa Primula. Gartneriet har fortsatt ikke fått inn Rhododendron og Syrinhortensia, så jeg må vente i noen dager til, før jeg har fått på plass alle plantene jeg vil ha i surjordsbedet.

At May 5th, I bought 3 plants (1 Azalea and 2 Primula), but the flowershop still haven't got the two kinds of plants I am waiting for.

 

29. mai. Den rosa Azaleaen er den eneste som blomstrer nå. I dag har jeg kjøpt en Syrinhortensia og en Blåeiner, så nå begynner bedet å bli fylt opp. Nå er det bare å vente på at plantene får vokse seg store og fine.

At May 29th, it looks like this.

29. mai. Rosa Azalea.

May 29th. Pink Azalea.

 

3. juni. Jeg har masse planer for hagen, men har bare så vidt kommet i gang. Dette området er fortsatt ikke ferdig, men vi har fått gjort en del, her, nå.

I still have lots of planes for this area, but it all takes time. At June 3rd, it looks like this.

 

8. juli. Over en måned senere. Vi har ikke fått gjort så mye mer her, enda, men det blir...

July 8th. Over a month later. We have not done much here, yet, but it's coming...

 

 

Surjordsbedet, 9. September.

September 9th.

 

 

 

9. September. Vi har satt opp en portal mellom blomsterkassene ved surjordsbedet.

September 9th.

 

 

 

 

I dag, den 30. september, har jeg gravd ned alle lecasteinene rundt det nye blomsterbedet. Måtte få litt hjelp fra Charles med de siste par steinene, på grunn av alle røttene i jorda. Men, nå er i alle fall dette i orden. Jeg har planer om å grave ned lecasteiner i plena, rundt resten av dette området også, men jeg vet ikke når det blir. Mulig det blir utsatt til våren. Jeg har nå brukt opp alle lecasteinene vi hadde liggende.

 

 

Slik ser dette området ut, nå. (30. september 2007).